Teomachia: Mitologia egipska

Nad umieszczeniem mitologii egipskiej w „Teomachii” zastanawialiśmy się jeszcze przed wydaniem pierwszej wersji gry. W zasadzie już nie pamiętam dlaczego w grze znaleźli się bogowie sumeryjscy, a nie egipscy. Zanim powróciliśmy do pomysłu zaprojektowania tej mitologii, minęły 3 lata, w trakcie których „Teomachia” rozwinęła się w porównaniu do swojej pierwotnej wersji.

Wielu z Was może dziwić taki, a nie inny dobór bóstw z mitologii egipskiej. Był on podyktowany kilkoma kwestiami. Bastet była pomysłem Sandy’ego dlatego, że bóstwo to jest w pewien sposób związane z Mitami Cthulhu (występowało również w prozie Lovecrafta). Anubis był dość oczywisty – szczególnie, że nie chcieliśmy tworzyć boga Ra (staramy się unikać czołowych bóstw poszczególnych panteonów, tak jak i unikamy głównych antagonistów, takich jak Set). Zostawało jedno miejsce… Oczywistym było wstawienie Ozyrysa, ale po pierwsze ten bóg wymuszał pojawienie się Izydy, a po drugie chcieliśmy ,aby w panteonie egipskim znalazły się dwie postacie kobiece. I tak padło na Maat. Jednocześnie nie zapominając o Ozyrysie i Izydzie postanowiliśmy umieścić ich wśród mitologicznych herosów (mimo że to mało kanoniczne podejście).

Anubisa od razu chcieliśmy powiązać ze zmarłymi. Zresztą niejako cała mitologia egipska w jakimś stopniu jest zbudowana wokół idei świata zmarłych. Niestety wiedzieliśmy, że to nie będzie łatwe, bo kiedyś już robiliśmy podobną przymiarkę, chcąc wprowadzić do gry Hadesa. Na szczęście przerwa od projektowania ma działanie odświeżające i czasem problemy, które kiedyś wydawały się nierozwiązywalne, okazują się całkiem proste. Z racji, że Anubis jest bogiem związanym z mumifikacją, a ten proces był związany tylko z najbardziej prestiżową częścią społeczeństwa egipskiego, Anubis otrzymał zdolność dzięki której jego siła na stałe zwiększa się za każdego proroka, którego stracił. Żądanie również połączyliśmy z prorokami tak, aby jego zasady lepiej współgrały ze sobą. W trakcie testów okazało się, że atrybut należało lekko osłabić (początkowo dawał +2 do siły za każdego proroka) i Anubis był gotowy.

Bastet nie była już tak prosta. Zresztą w poprzednim wpisie wspominaliśmy, że tworzenie bogiń płodności nie jest specjalnie łatwe. Tutaj wśród atrybutów mieliśmy jeszcze muzykę, koty i opiekę nad domowym ogniskiem. Super. Tylko nie wtedy, kiedy musisz to w jakiś sposób oddać w mechanice gry. Tym razem zdecydowaliśmy się wykorzystać opiekuńczy charakter bóstwa (zresztą miło czasem zaprojektować jakąś pozytywną postać). Z racji, że Bastet była opiekunką domowego ogniska, powiązaliśmy tę boginię z kartami miejsc – to dość dobrze pasowało do ogólnego klimatu mitologii egipskiej. Co prawda otrzymaliśmy w ten sposób boginię, która najlepiej działa, kiedy w naszej talii znajdą się przynajmniej 2 miejsca, ale jednocześnie mamy dość oryginalne bóstwo, które jako jedyne jest powiązane z tymi kartami.

Na koniec została Maat. Tutaj żądanie było dość proste, bo mieliśmy do czynienia z boginią porządku i sprawiedliwości. Dlatego właśnie jej sposób dobierania żetonów cudu został powiązany z symbolami ładu, co w bardzo konkretny sposób wpływa na konstruowanie talii, kiedy gramy tą boginią. Jej atrybut również w jakimś stopniu nawiązuje do aspektu równowagi i sprawiedliwości, pozwalając graczowi na dociągnięcie karty przed bitwą, jeśli tylko którykolwiek z przeciwników ma na ręku więcej kart niż my. Ta zdolność sprawia, że grając Maat będziemy starali się zagrywać karty efektów i przede wszystkim karty mocy w trakcie licytacji. Jednocześnie dzięki temu atrybutowi możemy spowodować, że przeciwnicy nie będą czekali do fazy bitwy z zagrywaniem własnych kart mocy, co dostarczy nam więcej informacji na temat ich potencjału.
Jeszcze nie możemy ujawnić Wam jak będzie wyglądać Maat. A to dlatego, że ta ilustracja powstaje na podstawie zdjęcia osoby, która podczas kampanii na Kickstarterze wykupiła taką nagrodę (stworzenie wizerunku bogini Maat na podstawie wybranej fotografii). Jak tylko będziemy mieli tę ilustrację ukończoną, damy Wam znać.

Poniżej zwyczajowo już prezentujemy wszystkie karty mitów z mitologii egipskiej.

Mitologia_egipska_karty_mitów