Kacper Ryx i Król Żebraków

Czołem Waszmościom! Kłania się Kacper Ryx, absolwent medycyny na Akademii Krakowskiej, z powołania i zamiłowania Inwestygator (znaczy się prywatny detektyw). Moje przygody w czterotomowym cyklu powieściowym opisał niejaki Mariusz Wollny, krakowski skryba, który (głównie dzięki mojej skromnej osobie oczywiście) zyskał sobie w ostatnich latach całkiem niemałe i wierne grono czytelników. Jestem podrzutkiem, jako niemowlę znaleziono mnie na progu Szpitala Duchaków w noc Trzech Króli A.D. 1550 r. Zacnym braciszkom, a zwłaszcza mojemu opiekunowi paterowi Rochowi z niemałą pomocą mamki Balcerowej udało się mnie wychować i wykształcić. Jakby nie było, dzięki ich pomocy nie zostałem kolejną sierotą-żebrakiem. Dostałem się nawet na wspomnianą już Akademię Krakowską. W międzyczasie wrodzona żyłka detektywistyczna i jakiś wewnętrzny magnes do tarapatów sprawił, iż zacząłem tropić wszelkiej maści przestępców i rozwiązywać sprawy kryminalne wstrząsające XVI-wiecznym Krakowem, a nieraz i całą Rzeczpospolitą. To tyle słowem wstępu o mnie natomiast już spieszę z wyjaśnieniami co tu robię i po co to wszystko piszę!

Ryx na planszy

Książki książkami, ale na przestrzeni ostatnich lat już kilka osób zgłaszało się do mojego stwórcy Mariusza Wollnego z propozycją stworzenia gry planszowej na podstawie moich przygód. Niestety temat zazwyczaj upadał na etapie pierwszych rozmów. Jako, że sami lubimy grać w planszówki, a ich popularność w ostatnich latach wydaje się przeżywać renesans, stwierdziliśmy, że najwyższa pora samemu wyjść z taką inicjatywą. Mieliśmy też szczęście bo akurat wtedy w naszym otoczeniu pojawili się ludzie, którzy gry planszowe wymyślają od zera, i to naprawdę dobre gry, a w dodatku o tematyce historycznej. Zgłosiliśmy się do nich, obgadaliśmy warunki i oto po niecałym roku procesu twórczego, za dwa tygodnie, 2 października ruszamy z akcją wydawniczą na WSPIERAM.TO!

kacper-ryx-cover

Koledzy Łukasz Wrona, Piotr Krzystek i Daniel Budacz stanęli na wysokości zadania i stworzyli rewelacyjną i pełną emocji grę pt. “Kacper Ryx i Król Żebraków“. Zaskoczyli nas przede wszystkim tematyką, co do której daliśmy im wolną rękę. Ot zamiast iść najbardziej oczywistą drogą i stworzyć grę przygodowo-detektywistyczną ze mną w roli głównej, zdecydowali się na manewr o 180 stopni. Gracze zamiast w stróżów prawa, wcielają się tu w hersztów gangów, którzy starają się przejąć władzę nad przestępczym półświatkiem XVI-wiecznego Krakowa, co pozwoli im zasiąść na tronie Króla Żebraków. Jest to łotrzykowska gra strategiczna pełna burd, morderstw, kradzieży, wyłudzeń i innych, wszelkiej maści nieczystych zagrywek.

Gracze do dyspozycji mają pełną paletę kart akcji podstawowych oraz specjalnych, do swoich niecnych planów werbują anonimowych rzezimieszków, ale także czarne charaktery znane z kart powieści M. Wollnego. Herszci walczą między sobą, ale mają także wspólnego wroga, jak myślicie kto nim jest? No ja we własnej osobie oczywiście… Twórcy gry dali mi niełatwe zadanie, ścigam i każę kogo popadnie, uwijam się jak w ukropie, aby utrudnić graczom ich poczynania. Nie ma przyzwolenia na to, żeby w moim mieście działy się takie rzeczy!

Oprawą graficzną Króla Żebraków zajęły się dwie osoby – Cezary Szymański odpowiedzialny za okładkę oraz planszę i Agnieszka Jałowy, która stworzyła ilustracje na kartach oraz layouty. Styl ich prac bardzo się różni, Cezary dokładny w każdym calu i posługujący się żywym kolorem, styl Agnieszki z kolei brudny, impresjonistyczny i naturalistyczny, tworzący niesamowity klimat. W połączeniu ze sobą tworzą zaskakującą mieszankę, obok której ciężko będzie przejść obojętnie.

WSPIERAJ.TO bo WAR.TO

Jak już wspomniałem, 2 października rusza akcja mająca na celu uzbieranie brakujących nam środków na produkcję pierwszej partii egzemplarzy Króla Żebraków. Specjalnie na tę okazję przygotowaliśmy kilka niespodzianek! Po pierwsze Mariusz Wollny obiecał, że jeśli uda się wydać grę właśnie w ten sposób – z pomocą jego czytelników i fanów gier planszowych – napisze specjalne opowiadanie zainspirowane wydarzeniami z gry! Wersja pdf trafi do każdego, kto wesprze kampanię od określonej kwoty (a być może z biegiem akcji uda się ufundować wydanie papierowe okraszone obrazkami z gry?). Oczywiście pomysł i jego zarys już jest, zapowiada się rewelacyjnie, a ja nie mogę się doczekać na swój powrót między wersy. I tu dobra wiadomość – już za tydzień w ramach kolejnego wpisu w tym miejscu, na łamach serwisu znadplaszy.pl, absolutnie premierowo opublikujemy zapowiedź opowiadania, które od jakiegoś czasu czeka sobie spokojnie na coming out.

plansza_herszt_zielony_3

 

Niespodzianka numer dwa to dodatkowe precjoza, które oprócz gry zakupić będzie można aby wesprzeć naszą kampanię. Specjalnie na tą okazję zatrudniliśmy artystów i rzemieślników historycznych, którzy przygotowali gadżety idealnie wpisujące się w tematykę oraz klimat gry. Do wyboru będą aż 4 artefakty, ale uwaga, przygotujcie kiesy bo zaręczam Wam, że kusić będą wszystkie. Najlepiej będzie oczywiście jak zakupicie cały pakiet gra + wszystkie dodatki, wtedy też pojawicie się z imienia i nazwiska w specjalnych podziękowaniach zwieńczających instrukcję!

Mamy jeszcze jedną niespodziankę, ale o niej opowiemy bliżej startu kampanii. Nadmienię tylko, że chodzi o dodatkowy element, który urozmaici rozgrywkę, ale który będziecie musieli zdobyć sami! Przygotowujemy ją we współpracy z naszymi partnerami – Krakowskim Biurem Festiwalowym oraz portalem Lubimyczytać.pl.

Jak to zwykle bywa w kampaniach crowdfundingowych przygotowaliśmy szereg celów dodatkowych, które wzbogacą grę o kolejne elementy bądź polepszą jej jakość, a będzie o co walczyć! Ale o tym opowiem Wam innym razem.

Tymczasem zapraszam na naszą stronę internetową, na której można zapisać się na newsletter, gdzie z tygodnia na tydzień zdradzamy coraz więcej szczegółów na temat gry i akcji. Jeśli ktoś korzysta z Facebook’a, zachęcam do polubienia naszego profilu.

twardowski

W trakcie kampanii pojawimy się z prototypem gry w kilku miejscach, ze względów logistycznych głównie w Krakowie – festiwal Imladris, Targi Książki, Artefakt Cafe, Domówka Cafe czy Hex, ale już drugiego dnia akcji tj. 3 października zawitamy w Warszawie na festiwalu Planszówki na Narodowym. Zapraszamy serdecznie, będzie okazja zobaczyć grę, poznać jej zasady i oczywiście zagrać.

Jeśli kampania się powiedzie, premierę gry planujemy na przełom 2015 i 2016 roku, ale zrobimy wszystko aby Wasz egzemplarz trafił do Was na tegoroczne Boże Narodzenie. Mamy już za sobą udaną akcję crowdfundingową (maj 2015), dzięki której wydaliśmy ostatnią powieść Mariusza Wollnego. Osiągnęliśmy na niej ponad 300 % celu podstawowego, a wsparło nas 181 osób. Ze swoich zobowiązań wywiązaliśmy się terminowo i w 100%, wszyscy byli zadowoleni, a co najbardziej nas zaskoczyło – nie pomyliliśmy się ani razu w kwestii adresów i zawartości paczek wysłanych na całą Polskę paczek. Także możecie na nas liczyć, ciała nie damy, a jeśli pojawią się jakieś problemy, natychmiast zostaniecie o nich poinformowani.

To tyle na dziś z mojej strony. Pamiętajcie, już za tydzień nowy wpis z wprowadzającą w klimat zapowiedzią opowiadania wprost spod pióra Mariusza Wollnego!

Do usług,
Kacper Ryx
Inwestygator Ich Królewskich Mości

Ps. Jeśli na tym etapie macie jakieś pytania, kierujcie je na adres kacperryx@kacperryx.pl.

Kazimierz ÔÇô ÔÇ×Pod Krzyz╠çykiemÔÇŁ prev

 

  • warran

    lepszym adresem byłoby kacper@ryx.kra.pl 😉 a poza czepianiem się to ostrzę ząbki i czekam na więcej informacji.