Elementum. Jest sukces kampanii, ale jak działają te karty?

Zbliża się koniec kampanii gry karcianej Elementum  na Wspieram.to. Jeszcze do 18 września, czyli do środy do godziny 23:59 możecie do wesprzeć projekt. Sama gra już się ufundowała (na ten moment 134%), ale walczymy jeszcze o odblokowanie kolejnych, ciekawych celów dodatkowych.

Elementum! Moc zaklęta w kartach

Gra Elementum oparta jest przede wszystkim na kartach reprezentujących unikalne zaklęcia, których jest 54. Każdego typu kart jest 13 (Ogień, Woda, Powietrze, Ziemia) + 2 karty Wielobarwne (uniwersalne). Zaklęcia, wykładane na stół w odpowiednich kolumnach, oddziałują na siebie nawzajem i umożliwiają zaczerpywanie Cząsteczek Elementum ze źródeł żywiołów na różne sposoby. Można rozróżnić karty z efektem natychmiastowym i takie, które zadziałają na koniec gry dając punkty zwycięstwa (zdecydowana większość). Poniżej prezentujemy szersze opisy głównych typów kart.

Statim! Karty natychmiastowe

W Elementum jest 10 kart natychmiastowych różnego typu. W każdym kolorze znajdziemy jedną kartę umożliwiającą graczowi stworzenie Kryształu Mocy. Pozostałe efekty natychmiastowe są niepowtarzalne i każdy występuje w grze tylko raz. I tak karty typu Ogień mają głównie działanie destrukcyjne – ich efekt zadziała negatywnie na przeciwników i pozwoli zniszczyć kartę lub Kryształy Mocy. Zaklęcia Powietrza oraz Wielobarwne pozwalają na dobieranie kart z ogólnodostępnej puli, a karty Wody pozwalają na kopiowanie efektów w grze.

Colligere! Karty działające na koniec gry

Colligit! Karty punktujące za symbole

Kilka rodzajów kart umożliwia zbieranie punktów za każdy, wskazany w opisie karty, symbol lub odpowiedni komplet symboli występujący w układzie gracza. Wśród 12 kart tego typu są Zaklęcia, które zapunktują za każdy symbol wskazanego koloru oraz takie, które dadzą punkty za każdy wyłożony komplet dwóch odpowiednich symboli.

Podobne działanie mają również niektóre karty z ikoną kielicha – efekt podczas punktacji. Są to karty typu kolekcja, które dadzą tym więcej punktów, im więcej symboli wskazanego koloru zgromadzi gracz, a także karta punktująca za każdy komplet wszystkich 4 symboli wyłożonych w układzie.

Praestantia! Karty punktujące za przewagi

Punkty graczom może dać również uzyskanie przewagi. Zaklęcia typu Przewaga dają Cząsteczki Elementum na koniec gry, jeśli to w układzie gracza jest czegoś najwięcej – w porównaniu z układami przeciwników. W ten sposób można uzyskać punkty za najwięcej wyłożonych symboli wskazanego na karcie typu lub w zależności od zapełnionych (lub nie zapełnionych) kartami rzędów.

Vicinari! Karty punktujące za sąsiedztwa

Kolejnym typem kart, umożliwiających zebranie punktów, są Zaklęcia, których efekty wprowadza się w zależności od sąsiadujących z nimi typów kart. Na wstępie należy zaznaczyć, że układ źródeł żywiołów na stole jest każdorazowo losowo wykładany przed rozgrywką. Powoduje to, że nie zawsze dane sąsiedztwo uda się w grze osiągnąć, co wpływa na regrywalność Elementum.

Występują trzy typy sąsiedztwa w grze: Dowolne, Pełne i Otoczenie. Aby uzyskać punkty za Sąsiedztwo Dowolne, wystarczy aby obok karty, z jednej strony (prawej albo lewej) na koniec gry leżała karta o wskazanym symbolu. Sąsiedztwo Pełne występuje, jeśli w układzie gracza karta tego typu ma w sąsiedztwie z obu stron (prawej i lewej) dane symbole, przy czym nie ma znaczenia, który kolor jest ułożony z prawej, a który z lewej strony karty.

Ostatni typ, dla którego znaczenie mają sąsiadujące z nim karty, to Otoczenie. W tym wypadku kolory zaklęć otaczających kartę nie są brane pod uwagę – gracz otrzyma tym więcej punktów, im więcej kart jest wyłożonych dookoła Zaklęcia (prawo, lewo, góra, dół). Uwaga: to jedna z nielicznych kart, które mogą przynieść punkty ujemne na koniec gry!

Qui Fieri! Pozostałe karty w grze

Poza wymienionymi typami kart, w grze znajdziemy jeszcze 4 Zaklęcia zwiększające liczbę symboli danego typu i kilka innych kart o unikatowym działaniu. Wpływają one na ostateczną punktację, a także wchodzą w reakcję z wyłożonymi na stole kartami, tak u gracza, jak i przeciwników.

W pudełku znajdziecie też 2 zestawy po 4 karty źródeł żywiołów, w zależności od liczby graczy używa się jednego zestawu (1-2 graczy) lub dwóch (3-4 graczy). Karty źródeł żywiołów rozkłada się w losowej kolejności na początku rozgrywki.

Multus! W przyrodzie nic nie ginie

W Elementum nie ma kart bezużytecznych. Nawet jeżeli dane Zaklęcie nie pasuje idealnie do układu i planów gracza, to każda z kart zapewnia symbol danego typu. Na bardziej zaawansowanym poziomie, gracze dostrzegą również, że baczne obserwowanie kart wykładanych przez przeciwników, daje możliwość podbierania tych Zaklęć, które zapewniłyby im Cząsteczki Elementum, bądź podkładania im kart, które zupełnie im się nie przydadzą lub będą skutkowały ujemnymi punktami.

Poznaj dobrze Zaklęcia, aby zwiększyć swoje szanse na zostanie wszechmocny Magiem!