Trzęsienie danych – gra karciana o bezpieczeństwie i prywatności w sieci

Pomysł stworzenia gry narodził się w Panoptykonie prawie dwa lata temu. Szukaliśmy sposobu, jak analogowo, ale jednocześnie interesująco, wytłumaczyć zawiłości bezpieczeństwa i ochrony prywatności w sieci. Inne, wcześniejsze działania Fundacji – przygotowanie materiałów edukacyjnych dla szkół ponadgimnazjalnych czy organizacja warsztatów dla nauczycieli – sprawdzały się świetnie, ale gra została pomyślana jako coś nowego, co może sprawdzić się także poza typowymi sytuacjami edukacyjnymi – lekcją w szkole czy warsztatami. „Trzęsienie danych” można potraktować jako grę towarzyską, która wciągnie nie tylko specjalistów od bezpieczeństwa, ale też wszystkich tych, którzy cenią sobie rozrywkę połączoną ze zdobywaniem praktycznej wiedzy.

Cel gry jest prosty: odnieść jak najmniejsze obrażenia. Startujemy z pozycji całkowicie losowej, wyposażeni w zestaw przypadkowych umiejętności i technologii. Losowe zagrożenia – tytułowe „trzęsienia danych” – są dla nas w tym momencie bardzo niebezpieczne – oddaje to losowość zagrożeń, z jakimi możemy spotkać się na co dzień, kiedy intensywnie korzystamy z nowych technologii. Gra ma uczyć strategicznego podejścia do tego, jak bronić się przed skutkami tych zagrożeń.

Trzesienie_danych_karty

Wszyscy gracze trafiają na te same zagrożenia, np. wyciek danych z popularnego dysku wirtualnego, zmianę zasad regulaminu w dużym portalu społecznościowym czy utratę urządzenia, na którym przechowują prywatne zdjęcia i dokumenty. Inwestując swój czas, który jest walutą w grze, gracze mogą nabywać nowe kompetencje, przydatne do obrony przed skutkami trzęsień danych, lub wdrażać rozwiązania techniczne, które ich przed nimi zabezpieczą (o wielu z nich możecie przeczytać już teraz na blogu Fundacji panoptykon.org).

Głównym elementem gry są aukcje kompetencji i technologii, które pozwalają graczom zabezpieczyć się przed obrażeniami powodowanymi trzęsieniami danych. Między kolejnymi zdarzeniami gracze mogą poszerzyć wachlarz posiadanych przez siebie kart obrony. Te zaś różnią się między sobie nie tylko skutecznością, z jaką bronią gracza przed obrażeniami w różnych sytuacjach, ale również przydatnością (jak w życiu, jedne umiejętności przydają się częściej, inne rzadziej) i ceną wywoławczą, czyli ilością czasu potrzebnego do ich nabycia. Cena to minimalna wartość, za którą można nabyć kartę obrony. Cena wywoławcza jest niższa w przypadku kart opisujących proste kompetencje, np. zainstalowanie wtyczki w przeglądarce, a wyższa w przypadku umiejętności, której nabycie wymaga poświęcenia większej ilości czasu, np. szyfrowanie poczty.

Gra została zaprojektowana tak, żeby można ją było łatwo rozszerzać i modyfikować. Rozważamy przygotowanie drugiej tali, z nowymi zagrożeniami i metodami obrony, ale zależy to m.in. od powodzenia kampanii na portalu wspieram.to. Karty z pierwszej talii (32 karty obron, 20 kart zagrożeń), po wprowadzeniu jednej zmiany (pokolorowaniu odpowiednich pól odpowiadających prawdopodobieństwu wystąpienia karty w grze – można to zrobić odręcznie), będą współgrać z nowymi, tworząc większą talię.

Cała gra (treść, opis działania, instrukcja, grafiki) dostępna jest na wolnej licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach, która pozwala każdemu na zmodyfikowanie i wydanie własnej gry na bazie „Trzęsienia danych”, a także wykorzystanie jej elementów w innych pracach.

blue23

O Fundacji Panoptykon:

Na każdym kroku jesteśmy obserwowani przez kamery, śledzeni w sieci, a nasze dane są zbierane przez państwo i firmy. Fundacja Panoptykon jest jedyną organizacją w Polsce, która odpowiada na związane z tym zagrożenia i udowadnia, że nie jesteśmy wobec nich bezradni: nagłaśnia nadużycia; uczy, jak zabezpieczyć swoje dane, komputer, portfel czy telefon przed wykorzystaniem; walczy o to, by tworzone prawo chroniło naszą wolność i prywatność. Po prostu: kontroluje kontrolujących.

Jako organizacja strażnicza od lat patrzymy na ręce państwu i firmom. A jednocześnie stawiamy na dzielenie się wiedzą: stworzyliśmy portal edukacyjny Cyfrowa Wyprawka, regularnie prowadzimy warsztaty o cyfrowym bezpieczeństwie, publikujemy poradniki, infografiki, a także animacje.