Byle do pierwszego: Jak grać panie premierze?

Na to pytanie odpowie Wam poniższy tekst, w którym postaramy się przybliżyć zasady gry Byle do pierwszego. Jeśli czytaliście nasz poprzedni wpis, to wiecie, że “Byle do pierwszego” to lekka, szybka i dynamiczna gra planszowa. Stworzona i opisana poniżej mechanika potwierdza te założenia. 25 sierpnia już tuż tuż, więc jeśli nie wierzycie, to przekonajcie się sami. Wcześniej jednak zapoznajcie się z elementami gry, które włożymy do pudła.

plansza

Zawartość:

  1. Duża plansza o wymiarach ok. 60×40 cm, która przedstawia osiedle, z zaznaczonymi 6 lokalami, po których poruszają się pionki rodziny. Ponadto na jednym z bloków wyrysowany jest tor kariery, po którym również wspinają się członkowie rodziny.
  2. Talia 36 rachunków, z których każdy przyporządkowany jest do jednego z 4 lokalów na planszy (spółdzielnia, posterunek policji, szkoła, supermarket). Wartość rachunków waha się od 50 do 400 zł.
  3. 3 talie kart akcji o trzech stopniach mocy – słabe, średnie oraz silne – łącznie 64 karty.
  4. 125 banknotów o polskich nominałach 10, 20, 50, 100 i 200 zł. oraz żetony „pięciozłotówek”.
  5. Kalendarz biurowy z 12 miesiącami.
  6. Żetony długów.
  7. Pionki rodziny (30 szt.)
  8. Instrukcja.

W zależności od wyniku akcji na Wspieram.to liczba elementów może jeszcze wzrosnąć. Mamy w planie dodatkową talię rachunków, plansze rodziny, figurki głowy domu oraz funkcjonalne karty debetowe. Szczegółowo omówimy je w kolejnych wpisach.

Przygotowanie rozgrywki

W Byle do pierwszego zagracie w 3, 4 lub 5 osób. W przypadku gry w 3 osoby, każdy zaczyna smiertnyj boj z 800 zł i 6 losowymi rachunkami. Gdy do stołu usiądziecie w czwórkę, otrzymacie po 700 zł i tylko 5 rachunków. Grając w komplecie, do ręki dostaniecie tylko sześć stów i 4 rachunki. Każdy z graczy otrzymuje również 1 słabą i 1 średnią kartę akcji.
Teraz czas wybrać pierwszego gracza. Zostaje nim osoba, która jako ostatnia płaciła gdzieś rachunek lub otrzymała jakikolwiek paragon. Pierwszy gracz wybiera zestaw 6 pionków rodziny i jednego z nich ustawia na pierwszym polu toru kariery. Czynność tę powtarzają pozostali. Gracze pozostałe 5 pionków ustawiają po kolei (po jednym od pierwszego gracza) w wybranych lokalach. Gracz, który ma przewagę w pionkach rodziny w danym lokalu może korzystać ze specjalnego rabatu (np. 50% zniżek na rachunki). Na koniec należy wybrać na kalendarzu pierwszy miesiąc i ustawić znacznik na pierwszym dniu.

wachlarzyk

Zaczynamy

Gra toczy się przez dwa etapy, tzn. na przeciągu dwóch miesięcy. Zwycięzcą zostanie ten, kto na koniec będzie posiadał najwięcej gotówki, lub też jego długi będą najmniejsze. Rozgrywkę rozpoczyna pierwszy gracz. Po jego turze, kolejka przechodzi do następnego gracza, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż ponownie wróci do pierwszego gracza, itd. Miesiąc kończy się, gdy znacznik pojawi się na ostatnim polu danego miesiąca.

W turze gracz przechodzi przez dwie fazy: fazę spłaty i fazę „kariera albo rodzina?”.

W pierwszej gracz może spłacić jeden lub dwa rachunki, albo tez wstrzymać się od tego. Po zagraniu na stół rachunków przesuwa znacznik na kalendarzu o liczbę pól wskazaną na karcie (lub kartach). Część pól zmusza nas do wprowadzenia pewnych modyfikatorów do gry. Następnie wpłaca do banku wartość spłacanych rachunków (w przypadku posiadania przewagi w lokalu, którego dotyczy rachunek, płaci tylko 50% wartości). Po spłaceniu dociąga kartę akcji z tali odpowiadającej danemu rachunkowi (im wyższa wartość rachunku tym silniejsza talia). Natomiast w fazie „kariera albo rodzina?” gracz może przesunąć się o jedno pole na torze kariery (i zwiększyć swoją wypłatę pierwszego) lub przemieścić do dwóch pionków rodziny z jednego lokalu do innego. W swojej turze może korzystać także ze zgromadzonych kart akcji. Niektóre z nich, te najbardziej wredne, użyje jednak w turze pozostałych graczy. Gdy podczas gry zabraknie mu mamony, może zaciągnąć pożyczkę. Jeśli posiada przewagę w banku, odsetki będą wynosić tylko 10%. Jeśli nie zadbał o to wcześniej, sięgną one aż 50%. Dług zaznaczany jest specjalnymi żetonami (a docelowo wspomnianymi kartami debetowymi).

Gdy znacznik na kalendarzu dotrze do ostatniego dnia miesiąca, gracze muszą po kolei spłacić pozostałe im rachunki. W tej dodatkowej kolejce nie dociągają już jednak kart akcji (ale mogą z nich korzystać), ani nie rozgrywają fazy „kariera albo rodzina?”.

Następnie należy odwrócić kartkę kalendarza i ustawić znacznik na pierwszym polu nowego miesiąca. Teraz czas na upragnioną wypłatę. To ile hajsu dostaną gracze na rękę, zależy od zajmowanego pola na torze kariery. Po wypłacie, należy przesunąć wszystkie pionki rodziny z powrotem na pierwsze pole. Na początku drugiego miesiąca należy ponownie dobrać rachunki. Kolejny miesiąc rozgrywany jest w analogiczny do pierwszego sposób. Na koniec, po kolejnej, ostatniej już wypłacie, gracze podliczają swoje zaskórniaki. Na ich podstawie wyłaniają zwycięzcę Byle do pierwszego.

W skrócie

Podsumowując rozgrywka polega na odpowiednim zarządzaniu własnymi finansami i umiejętnym wykorzystywaniem rodzinki na planszy. Odpowiednie ich ustawienie gwarantuje nam cenne rabaty na spłacane rachunki, mniejsze odsetki (bank) lub dodatkowe karty akcji (kiosk). To właśnie one, zagrane w dobrym momencie, mogą spowodować wiele zamieszania – np. te, które zmuszają pozostałych graczy do dobrania dodatkowych rachunków. Dwudziestego siódmego każdego miesiąca, taka zagrywka boli. Razem z przygotowaniem cała rozgrywka powinna Wam zająć ok. 30-45 minut. Większość zasad już za Wami – pozostałe objaśnia instrukcja, którą udostępnimy w ciągu tygodnia. Spodziewajcie się również krótkiego wideo-instruktażu.

Widzimy się 25 sierpnia na Wspieram.to!

Łukasz Wrona

Promocja prototypu - czerwiec 2015.

Promocja prototypu – czerwiec 2015.

Pyrkon 2015

Pyrkon 2015